Voorlichting en ondersteuning

Voor wie: betrokkenen van mensen met een eetstoornis

Doel: voorlichten, uitwisselen en bemoedigen

Wanneer: 12 oktober 2023

Duur: 19.45 uur - 21.45 uur (inloop vanaf 19.30 uur)

Waar: praktijk Geroepen om te Leven in Gouderak

Prijs: gratis; een gift is welkom

Aanmelding

Inhoudelijk

Je partner, kind, kleinkind, leerling of gemeentelid heeft een eetstoornis. Dat is niet alleen voor die persoon ingewikkeld, maar ook voor jou als jij er naast staat of er mee te maken hebt. Het heeft directe invloed op iedereen Waarom? Omdat eten nu eenmaal bij het dagelijks leven hoort. Naast dat eten ons voedt is het veelal een sociale bezigheid. Om deze reden heeft een eetstoornis ook direct invloed op de sociale omgeving. Je kunt je, als degene die er naast staat, dan zo machteloos, boos en verdrietig voelen en het lijkt alsof je niets kunt doen om te helpen.

Daarom is het voor jou, als degene die er naast staat, belangrijk om te weten waar een eetstoornis echt over gaat. Om te weten wat de triggers en de do’s en don’ts zijn. Daarbij is het ook fijn om te weten dat je niet de enige bent die te maken heeft met iemand in je directe omgeving die een eetstoornis heeft.

Naast de uitleg en voorlichting, willen we vooral ook de gelegenheid geven om met elkaar het gesprek aan te gaan en van elkaar te leren en elkaar te bemoedigen. Er zal tijdens deze bijeenkomst ruimte zijn voor gebed om elkaar te zegenen.

De Bijbel zegt dat het niet goed is dat een mens alleen is en dat we elkaar nodig hebben. Wanneer iemand valt mogen we deze overeind helpen. Wij geloven dat gezamenlijk bidden krachtig is en zijn uitwerking zál hebben. Daarom vindt Vrij om te Leven het belangrijk deze momenten aan te bieden. Samen staan we sterk en samen blijven we staan!

Deze bijeenkomsten zullen geleid worden door coaches en therapeuten die zelf ervaringsdeskundig zijn. Ook de aanwezige vrijwilligers zijn ervaringsdeskundig.

"Wij hebben het als heel fijn ervaren.
    Sluit ook helemaal bij onze visie aan dat herstel moet beginnen bij je
    hart, je gebroken hart. Dat er woorden van zegen, van hoe God jou ziet
    over je uitgesproken moeten worden, dat je uit gaat zoeken waarom je de
    eetstoornis nodig hebt en waarom je daar zo aan vast wilt houden, je het
    zo moeilijk vindt om dat los te gaan laten.
    Ik bid jullie echt Gods zegen toe, dit is wat er nodig is"

"Mooie, eerlijke verhalen vertelden jullie, duidelijk ook over de
    gevoelens die er mogen zijn, dat je samen uit gaat zoeken wat voel ik.
    De boom van overtuiging, prachtig verwoord!
    Dat het ook de tijd mag hebben om er aan te werken."

"Ook als ouders voelden we ons gesteund, doordat we niet de enige zijn en
    erkenning, we willen er zijn voor jullie, het is zwaar maar er is ook
    redding mogelijk voor onze dochter."